National insektworkshop udforsker fremtidens bæredygtige proteinkilde

Den 30. november 2023 afholder Centre for Circular Bioeconomy (CBIO) og Aarhus Universitet en gratis workshop om "Insekter til Foder, Fødevarer og andre formål" med det formål at samle forskere, erhvervsfolk og andre insekt-interesserede for at udveksle viden, erfaringer og udfordringer omkring insektproduktion og -forbrug i Danmark.

Insekter har potentiale til at blive en af fremtidens alternative og bæredygtige proteinkilder, da insektprotein har et lavere klima- og miljøaftryk.

“Vi har brug for at få udviklet nogle fødevarer med et mindre klima- og miljøaftryk, end dem vi har i dag. Vi har brug for flere alternativer, og her kan insekterne byde ind på måder, som almindelige husdyr ikke kan”, siger Jan Værum Nørgaard, der er sektionsleder og professor ved Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab på Aarhus Universitet, og en af arrangørerne bag workshoppen, og fortsætter:

“Insekterne har nogle naturlige egenskaber, der gør, at de kan være mere bæredygtige end almindelige husdyr. For det første kan de være effektive til at omsætte restprodukter til vækst. For det andet så kræver produktionen mindre plads og mindre input af resurser. Og for det tredje, indeholder insekterne nogle af de næringsstoffer, som vi har brug for i kosten, og som vi ikke kan få fra plantefødevarer”, forklarer han.

Han tilføjer, at insekter også kan være velsmagende og give en god smagsoplevelse, hvis de tilberedes på den rigtige måde. Det kan deltagerne på workshoppen selv få lov til at teste, når der serveres en spændende frokost med insekter på menuen.

Fælles indsats skal sikre insekterhverv i Danmark

Workshoppen vil give deltagerne et indblik i den nyeste viden og aktuelle forskning på insektområdet og indblik i al den innovation og nytænkning, der foregår ude i virksomhederne.

Formålet er at skabe netværk og dialog på tværs af faggrænser, universiteter, institutioner og virksomheder, der kan danne basis for nye partnerskaber og samarbejder. Workshoppen vil også være en platform for at identificere de udfordringer og behov, som erhvervet har i forhold til insektproduktion og -forbrug, og hvordan forskningen kan understøtte dem i at løse dem.

“Det er jo en kompleks opgave, der skal løses, hvis insekterhvervet skal lykkes i Danmark, så al den forskning, vi laver, er først rigtig succesfuld, hvis vi har samarbejdet om det,” siger Jan Værum Nørgaard.

Workshoppen løber af stablen den 30. november 2023 i Stakladen på Aarhus Universitet, Fredrik Nielsens Vej 4, 8000 Aarhus.

Workshoppen er gratis og åben for alle, som har interesse for insekter som en del af den grønne omstilling i fødevaresektoren. Tilmelding er nødvendig.

Få mere information om workshoppen og se programmet.