Bedre kvalitet af biprodukter som fodermidler

Projektet gennemføres med økonomisk støtte fra Mælkeafgiftfonden, AgroTech VFL, Kvæg, DLG og Arla Foods.

Partnere i projektet er Aarhus Universitet (AU Foulum), Sveriges Lantbruksuniversitet, AgroTech, Videncenter for Landbrug, Kvæg (VFL, Kvæg), DLG, Arla Foods, samt Kvægbrugets Forsøgscenter (KFC).

Formål: At biprodukter fra fremstilling af bio-etanol og –diesel kan fodres til malkekøer i langt større omfang og på en optimal måde i forhold til økonomi, produktion, sundhed, miljøbelastning og ikke mindst mælkekvalitet.

Projektets baggrund er, at udbuddet af biprodukter kommer fra et stigende antal internationale udbydere, og i en meget varierende kvalitet og sammensætning. Samtidig er der betydelig usikkerhed om foderværdien og effekten på dyrene, produktionen og mælkens kvalitet ved brug af større mængder biprodukter, som derfor kun anvendes med en lav andel i rationen. Udgiften til foder udgør omkring 70 % af de variable udgifter ved mælkeproduktion. Samtidig er der stigende priser på kraftfodermidler som korn og majs, idet disse produkter også anvendes til fødevarer og produktion af bioenergi (bio-etanol og -diesel). På den anden side giver produktionen af især bio-etanol og -diesel en stigende mængde biprodukter på markedet (bærme, glycerol, rapskager/-skrå), og der er et betydeligt økonomisk og fodringsmæssigt potentiale i at udnytte disse biprodukter i mælkeproduktionen. Udbuddet af biprodukter kommer imidlertid fra et stigende antal internationale udbydere, og i en meget varierende kvalitet og sammensætning. Denne variation giver ofte usikkerhed om effekten på dyrene, produktionen og mælkens kvalitet ved brug af større mængder biprodukter (især glycerol og bærme) i rationen. Konsekvensen heraf er, at der typisk anvendes en lav andel af biprodukter som fx bærme og glycerol i rationen.

Projektbeskrivelse

Projektet vil skabe viden om udbud, kvalitet og praktisk anvendelighed af de væsentligste biprodukter ved at: a) gennemføre en vidensyntese der samler praktisk og teoretisk viden om biprodukterne og definerer standarder for kvaliteten; b) analysere variationen i biprodukternes kvalitet fra forskellige partier hos producenter af biprodukterne og igen hos mælkeproducenten; c) gennemføre forsøg med varierende kvaliteter og niveauer af glycerol og bærme til malkekøer; d) formidle projektets resultater til praksis. Projektet omfatter en række partnere indenfor forskning (AU og SLU), udvikling (AgroTech), rådgivning (VFL, Kvæg), foderindustrien (DLG), mejeriindustrien (Arla-Foods), samt Kvægbrugets Forsøgscenter (KFC). Der ud over vil der blive samarbejdet med private mælkeproducenter, producenter af biprodukter, samt andre relevante aktører på området.

Resultater

Projektet har produceret en rapport (vidensyntese), som kan hentes her.

Lektor Jakob Sehested,

Institut for Husdyrvidenskab