Energi og mineraler – nøglen til hurtige faringer (EMØF)

Der skete en fejl.

Vis debug information

Projektets aktiviteter

Fase 1: Litteraturreview (Primo 2015)

Litteraturstudie der skal kortlægge den eksisterende viden om energi og mineral behov til søer omkring faring.

Fase 1 gennemføres af Aarhus Universitet – i samarbejde med VSP.

Fase 2: Absorption og omsætning af mineraler hos sendrægtige og diegivende søer (Medio-ultimo 2015)

I en ny (og endnu ikke publiceret undersøgelse) har vi målt søers optag og omsætning af energi i lever og baglårsmuskel 10 og 3 dage før forventet faring samt 3 og 17 dage efter faring. I det studie er der udtaget ekstra blodprøver, og disse vil blive udnyttet til at måle søernes optag og udskillelse af foderets mineraler i råmælk/somælk og urin. Desuden måles om leveren og knoglerne (i baglåret) oplagrer eller frigiver mineraler i tiden omkring faringen. Prøvematerialet udgør ca. 800 blod- og ca. 32 urin-, mælke- og råmælksprøver. Fra samme forsøg er opnået et stort kendskab til søernes energistofskifte i tarm, lever og muskler, ligesom søernes produktion af råmælk, mælk og urin er målt. I dette delprojekt genereres ny viden om, hvor store mængder af de enkelte mineraler, der optages (fra tarmen), lagres (eller mobiliseres) og udskilles i råmælk/mælk, urin og gødning.

Fase 2 gennemføres af Aarhus Universitet – i samarbejde med VSP.

Fase 3: Pilotundersøgelse af farende søer (Primo 2016)

Under fuld bedøvelse ilægges permanente katetre i 3-5 søer for uforstyrret at kunne udtage blodprøver op til og hen igennem faringen. Desuden ilægges urinkateter kort før faring til løbende udtag af urinprøver. Analyse af prøverne vil give viden om søernes energi- og mineralstatus og ændringer i disse under selve faringen. Blodprøver udtaget under faringen vil blive målt med det samme for at få pålidelige målinger af eksempelvist frit calcium i blodet. Pilotstudiet vil også give os værdifuld information om, hvor ofte vi skal udtage blod- og urinprøver i undersøgelsen i fase 4.

Fase 3 gennemføres af Aarhus Universitet – i samarbejde med VSP.

Fase 4: Energiforsyningens betydning for soens faring (Medio-ultimo 2016)

Sendrægtige søer vil blive inddelt i en kontrolgruppe og en forsøgsgruppe. Kontrolgruppen fodres traditionelt og forsøgsgruppen forsynes med ændret energi og mineralforsyning, afhængigt af resultaterne fra fase 1-3. Målet er at påvise, hvordan søer kan fodres mere hensigtsmæssigt, så de bliver bedre rustet til at gennemføre faringsprocessen. I projektet kan ekstra energi indfunderes enten direkte i blodet under faringen via et permanent kateter, eller også kan energibalancen under faringen hæves ved at øge fibertildelingen i sendrægtighed. Et højt fiberindtag vil øge optaget af energi fra tarmen i meget længere tid efter indtag af sidste måltid (24-36 timer), end hvis energien stammer fra letfordøjelige kulhydrater (5-6 timer). Hvilken strategi der vælges i delprojektet (enten indfundering af glukose eller et højt fiberindtag via fodringen op til faring), afhænger af resultaterne i fase 1-3. Forsøget vil belyse, om søernes energiforsyning op til og igennem faringsforløbet påvirker faringsprocessen. Tilsvarende vil der ud fra fase 1-3 blive fastlagt en strategi for ændret tildeling af mineraler til forsøgsgruppen, så mineralstatus ikke udvikler sig negativt under faringen. Der fokuseres på hyppighed og styrke af veer, faringslængde, gennemsnitligt fødselsinterval, samt søernes fysiske aktivitet under faringen og vi vil udtage blodprøver til at bestemme søernes energi- og mineral status samt blodets indhold af centrale hormoner (insulin, glukagon og oxytocin). Desuden vil vi undersøge, om behandlingen påvirker pattegrisenes start på livet, herunder deres vitalitet ved fødsel, optag af råmælk og somælk og tilvækst i dieperioden. Ved afslutningen af forsøget slagtes søerne, og der udtages vævsprøver.

Fase 4 gennemføres af Aarhus Universitet – i samarbejde med VSP.

Fase 5: Betydning af ændret energi- og mineralforsyning til søer op til faringen (Ultimo 2016- Ultimo 2017)

Under produktionsforhold iværksættes afprøvning af de mest lovende resultater fra fase 1-4, således at det kan undersøges i storskalaforsøg, om ændret energi- og mineralforsyningen til søer omkring faring kan øge pattegrisenes overlevelse. Afprøvningen vil blive designet så følgende kan undersøges:

- Produktivitet: Antal levendefødte, dødfødte og fravænnede grise pr. faring, overlevelse fra fødsel til dag 5 og overlevelse fra fødsel til fravænning måles i produktionsforsøg.

Fase 5 gennemføres af VSP – i samarbejde med Aarhus Universitet. VSP har indsendt separat SAF-ansøgning til denne del.