Støtte til forskning i mælke- og kødproduktion

EU projektet SmartCow har netop bevilget støtte til 11 nye forskningsprojekter. De nye kvægprojekter dækker en bred vifte af emner inden for ernæring og fodring med fokus på produktkvalitet, drivhusgasudledning og dyrevelfærd. Næste call for ansøgninger bliver udsendt i april 2019.

Det næste call for ansøgninger i SmartCow bliver udsendt til april 2019. Foto: Linda S. Sørensen.

EU-projektet SmartCow bidrager til at give adgang til de mest avancerede forskningsfaciliteter og –udstyr til kvægsektoren på tværs af Europa, således at både akademiske og industrielle partnere kan søge om støtte til studier inden for ernæring, fysiologi, etologi og husdyrbrug. Et centralt element i dette støtteprogram er, at forskningen skal finde sted i et andet land end det land ansøgeren repræsenterer.

De første nye projekter

Den første række af projekter kommer fra UK, Schweitz, Tyskland, Østrig, Frankrig, Belgien, Danmark og Spanien. De organisationer der stiller faciliteter til rådighed er Scotland’s Rural College (SRUC), University of Reading, Teagasc, Wageningen University, Wageningen University and Research, Aarhus Universitet og French National Institute for Agricultural Research (INRA). De nye projekter dækker en bred vifte af emner inden for ernæring og fodring, som skal undersøge effekter på produktkvalitet, drivhusgasudledning og kovelfærd. Det næste call for ansøgninger bliver udsendt til april 2019.

Studietur og event

SmartCow-teamet er i færd med at organisere en studietur og event for interessenter med henblik på at informere yderligere om muligheder for at søge støtte samt for at profilere forskningsfaciliteterne inden for kød og mælk ved Skotlands Rural College i Edinburgh og Dumfries. Mødet bliver afholdt den 5.-6. marts 2019. Find flere detaljer og booking information på projektets hjemmeside: http://smartcow.eu/events/.

Om SmartCow

SmartCow er et EU project under Horizon 2020 programmet for kvægsektoren. Formålet med projektet er at give adgang til de mest avancerede forskningsfaciliteter og -udstyr til kvæg i Frankrig, Spanien, Holland, UK, Tyskland, Irland og Danmark. Projektet løber i perioden 2018-2022.

Læs mere om SmartCow projektet i denne artikel: ”En ny infrastruktur skal styrke den europæiske kvægsektor”.

Du kan også følge SmartCow-projektet på Facebook.

Peter Lund, Institut for Husdyrvidenskab, Aarhus Universitet

Mail: Peter.Lund@anis.au.dk