Kom til Foulum og få seneste nyt fra minkforskningens verden

Er du til mink, så er der spændende nyt i vente på årets temadag om aktuel minkforskning, der afholdes den 3. tirsdag i september. Her præsenteres aktuelle forskningsresultater fra Aarhus Universitet og kolleger og samarbejdspartnere fra andre universiteter og fra erhvervet.

Den årlige temadag om aktuel minkforskning afholdes den 20. september 2016 ved AU Foulum. Foto: Toke Munk Schou.

Nu inviteres minkavlere, konsulenter, dyrlæger og andre med interesse for pelsdyrerhvervet til møde i AU Foulum 20. september for at høre om den seneste forskning vedrørende dyrevelfærd, ernæring, avl og management.

Et bredt sammensat program
Programmet for årets temadag spænder vidt og indeholder blandet meget andet aktuelle resultater om insekter som nye foderemner; om behovet for E- og B-vitamin, og hvad der sker ved for lidt eller for meget, samt om drægtige tævers proteinbehov.

Vedrørende pasning af dyrene er der nyt om gruppeindhusning, fodring og strøelse til tæver op til fødsel, og hvad mink bruger halm til.

På sundhedssiden er der nyt om brugen af probiotika mod diarré og fedtlever og om midler og strategier for bekæmpelse af lopper og flæskeklanner.

Genomisk selektion for skindkvaliteten giver nye muligheder, men stiller også nye krav til avlsarbejdet. Da mulighederne for at vurdere minkenes velfærd nu rulles ud i større skala fortælles om perspektiverne for avlere, auktionshuse og kunder, og om hvordan vurderingen foregår og kan bruges af minkavlere og deres rådgivere.

Mødet afholdes i Auditoriet på Forskningscenter Foulum tirsdag den 20. september 2016. Se dagens program.

Sidste frist for tilmelding og betaling er den 15. september 2016

Sidste år besøgte Kopenhagen Fur også arrangementet - og lavede i den forbindelse denne video.

Seniorforsker Steen Henrik Møller
Institut for Husdyrvidenskab, Aarhus Universitet