Glade skoleelever til Forskningens Døgn på DKC i Foulum

Der var stor underholdning for både elever, lærere, køer og kalve, da en række sjetteklasser fra fem forskellige skoler i Viborg Kommune var på besøg på Danmarks Kvægforskningscenter ved Aarhus Universitet i Foulum torsdag den 26. april.

Elever fra Møldrup Skole tager i view ud over kostalden fra platformen på DKC. Foto: Ulla Rohde Thomassen.
Der bliver hilst på kalvene. Foto: Ulla Rohde Thomassen.
Så kom der friskkærnet smør på bordet. Foto: Ulla Rohde Thomassen.
Elever fra Møldrup Skole smager på produkter til den sunde madpakke. Foto: Ulla Rohde Thomassen.

De mange skoleelever, som var på besøg i anledning af Forskningens Døgn, kom fra fem forskellige skoler i Viborg kommune nemlig Søndre Skole, Overlund Skole, Møldrup Skole, Brattingborgskolen samt Houlkærskolen.

Ved ankomst i busser blev skoleklasserne og deres lærere budt velkommen af Betty T. Jensen, som var vært for arrangementet. Dagen startede med udlevering af flotte blå engangskitler inden starten på en guidet rundtur i staldene. Her kunne eleverne komme helt tæt på både køer, kalve og malkerobotter, få information om mælkens vej fra ko til køledisk og ikke mindst høre om kvægforskning og stille opklarende spørgsmål.

Efter rundvisningen gik turen til centerets mødelokale, hvor der ventede smagsprøver på både mælk og på ”en sund madpakke”, hvilket indeholdt nøglemærket brød, hamburgerryg, frikadelle samt kylling. Eleverne fik også mulighed for at prøve kræfter med at lave deres egen smør i en smørryster, som indeholdt kærnemælk og piskefløde.

Der blev uddelt ARLA-poser til alle med blandt andet drikkeglas, armbånd og badges. Endelig fik eleverne udleveret Forskningens Døgn-balloner, -klistermærker og jelly beans inden de, en god oplevelse rigere, steg på bussen for at vende tilbage til skolen igen.

Betty T. Jensen, Danmarks Kvægforskningscenter

E-mail: BettyT.Jensen@anis.au.dk