Aarhus Universitet arbejder for europæisk fødevarealliance

Mere innovation, flere arbejdspladser og bedre uddannelse på fødevareområdet. Det er målet for konsortiet FoodNexus, der bl.a. har Aarhus Universitet som deltager. Konsortiet arbejder for at blive valgt som europæisk innovationsalliance (såkaldt Food-KIC).

Foto: Colourbox

Samarbejde på tværs af landegrænser er nødvendigt for at løse globale udfordringer. Det er baggrunden for, at Aarhus Universitet har allieret sig med en række af de stærkeste fødevarevirksomheder og universiteter i Europa i konsortiet FoodNexus (tidl. FoodBest).

Konsortiet har som mål at blive udpeget som europæisk innovationsalliance – Food KIC (Knowledge and Innovation Community) - af Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi og derved modtage et trecifret millionbeløb over en syvårig periode til styrkelse af forskning, uddannelse og innovation i fødevaresektoren.

For at blive valgt som KIC skal FoodNexus indsende en ansøgning senest 14. juli næste år, og partnerne er derfor i fuld gang med udformningen.

Et område af stor betydning

Det store konsortium er inddelt i fem centre med regionale sekretariater, der skal sikre inddragelse af regionale institutioner og virksomheder. Hvis FoodNexus får status som KIC, er det også i de regionale sekretariater, at en stor del af arbejdet vil blive koordineret.

Et af sekretariaterne er forankret i København, og herfra bistår bl.a. DCA's direktør, Niels Halberg, med udformningen af ansøgningen. Niels Halberg er udpeget af dekanen for Science and Technology på Aarhus Universitet, Niels Chr. Nielsen, til at indgå i arbejdet og sikre dansk inddragelse i konsortiet:

- Vi ønsker at bruge vores styrker inden for fødevareforskning og primær produktion til at indgå i et stærkt partnerskab med danske og udenlandske virksomheder og universiteter, der også har fokus på forskning, uddannelse, innovation og entreprenørskab, siger dekan Niels Chr. Nielsen og fortsætter:

- På den måde kan vi bidrage væsentligt til at sætte regionen og de lokale virksomheder på landkortet og bidrage til aktiv videnudveksling og erhvervsudvikling på et område af kolossal stor betydning for vores samfund og velfærd.

Tiltrække talenter

Udover forskningsinstitutioner som bl.a. Aarhus Universitet omfatter FoodNexus en række fremtrædende europæiske virksomheder, og fra fødevareindustrien finder man bl.a. den danske ingrediensvirksomhed Chr. Hansen A/S.

Vicedirektør for Chr. Hansen Innovation, Esben Laulund, ser en række fordele ved at være med i FoodNexus-konsortiet:

- Vi kommer med i en innovationsalliance med forskellige partnere, som spiller en vigtig rolle i Europa indenfor vores felt. Samtidig er der tale om funding af konkrete projekter med nogle udfordringer, som Chr. Hansen gerne vil være med til at løse.

Dertil kommer, at der skal kæmpes om nye talenter til fødevareindustrien.

- Talenterne skal synes, at fødevareindustrien – og for vores vedkommende især ingrediensindustrien – er et spændende og godt sted at lægge sine kræfter. Vi håber, konsortiet kan være med til at trække flere talenter til fødevareindustrien, siger Esben Laulund.

Der er mindst et konkurrerende konsortium, der også søger om at opnå KIC-status i EIT-regi. Det tæller bl.a. Nestlé, der er gået sammen med bl.a. Technische Universität München (TUM).

Når ansøgningsfristen er nået i juli næste år, forventes det, at der går yderligere tre måneder, før et egentlig KIC er udpeget.

Om KIC

Læs mere om EIT og KIC

Om Food Nexus

Det store konsortium består bl.a. af en lang række nordiske forskningsinstitutter og virksomheder.

Uddannelsesinstitutionerne omfatter udover Aarhus Universitet også Lunds Universitet, Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet, Chalmers Tekniska Högskola og RISE-Research Institute of Sweden.

På virksomhedssiden indgår bl.a. Chr. Hansen, Novozymes, Arla, Danish Crown, Lantmännen, Orkla, TetraLaval og Billerudkorsnäs.

Regionale sekretariater
Food Nexus er inddelt i fem regioner med sekretariater i Danmark, Frankrig, Spanien, Italien og Benelux-landene. Rob Hamer fra Unilever R&D er præsident for det samlede FoodNexus.

Niels Halberg
Centerleder, DCA