Åbent hus på Danmarks Kvægforskningscenter ved Aarhus Universitet i Foulum

Onsdag den 1. september afholder Aarhus Universitet det længe ventede Åbent Hus på Danmarks Kvægforskningscenter i Foulum. Anledningen er centrets nye staldkompleks, der rummer helt unikke forsøgsfaciliteter til kvæg. Alle med interesse for kvæg er velkomne.

Byggeriet og renoveringen af det nye Danmarks Kvægforskningscenter (DKC) stod færdigt i starten af 2020, men grundet corona-situationen måtte indvielsen og åbent hus arrangementet vente. Nu er det langt om længe blevet muligt at fremvise de flotte nye forsøgsfaciliteter til kvæg på Danmarks Kvægforskningscenter.

Centret har fået opført et helt nyt staldkompleks bestående af:

• En stor lys sengebåsestald med plads til 96 køer udstyret med computerstyrede foderkasser og GreenFeeder-udstyr til måling af metan
  • Ny malkestald med 2x12 side-by-side anlæg fra SAC samt teknikkælder
  • Ny intensivstald med fire metankamre og 20 special-designede bokse til multi-fistulerede køer
  • Ny fleksstald med uisoleret og isoleret sektion

Desuden er foderladen blevet udvidet og udstyret med nye foderblandere og mandskabsbygningen moderniseret.

Interesserer du dig for kvæg og staldbyggeri, så vær med og mød DKC-medarbejdere og kvægforskere til en snak om de nye faciliteter og aktuelle forsøgsaktiviteter. Dørene er åbne fra kl. 10-15.

Se præsentationsvideo af Danmarks Kvægforskningscenter
Læs mere om det nye DKC