Åbent hus om Apples datacenter i Foulum

Fredag den 30. september havde Apple inviteret naboer til det kommende datacenter til et åbent hus arrangement om byggeriet. Datacentret skal drives med 100 % vedvarende energi og i den forbindelse investerer Apple mere end 20 mio. kr. i et forsknings- og udviklingsprojekt om udnyttelse af biomasse, som skal gennemføres på Aarhus Universitet.

Apples nordiske chef, Erik Stannow, byder velkommen.
En model af Apples datacenter, hvor AU-Foulum ses som de hvide bygninger i øverste hjørne.
Visualisering af Apples datacenter i fugleperspektiv set fra nord.

Agro Business Park var fyldt til bristepunktet, da Apples nordiske chef, Erik Stannow, i fredags bød velkommen til de mange fremmødte, der var inviteret til at komme og høre mere om det enorme datacenter, som skal ligge på markerne lige ved siden af AU-Foulum.

I forhallen på Agro Business Park, var der opsat modeller af datacentret samt en række forskellige plancher med information og visualiseringer af centret og dets drift. Datacentret kommer til at bestå af en stor administrationsbygning samt seks gigantiske datacentre i tilknytning hertil.

Forskningssamarbejde mellem Apple og AU
Det nye datacenter bliver Apples hidtil mest effektive - drevet med 100% vedvarende energi – primært sol og vind. Desuden skal biomasse udnyttes til produktion af strøm, når sol og vind ikke slår til. Her skyder Apple 20 mio. kr. i et forsknings- og udviklingsprojekt på Aarhus Universitet, som skal bidrage til optimal udnyttelse af biomassen, hvilket blandt andet indebærer en udbygning af AU-Foulums biogasforsøgsanlæg.

Datacentret kommer til at huse computere, der lagrer og bearbejder information og som via internettet giver folk adgang til tjenester som eksempelvis iTunes Store, Siri, Apple Maps og Apples Online Store. Datacentret er designet til at levere kontinuerlig drift samt at beskytte udstyret og holde det strømforsynet og kølet – også under kritiske forhold som strømudfald og ekstreme vejrhændelser.

Gravemaskinerne er i gang
Gravearbejdet og planering af området, hvor datacentret skal ligge, er påbegyndt og første etape på 35.000 m2 ventes færdigt i slutningen af 2017. Byggeriet vil beskæftige cirka 300 ansatte og forventes at fortsætte de næste 7-10 år og til slut dække et areal på 250.000 m2.  Endvidere er forventningen og håbet, at datacentret kan tiltrække andre virksomheder til området og dermed øge udbuddet af arbejdspladser betragteligt. Apple har desuden indvilget i at finansiere en forlængelse af en cykelsti, så der bliver muligt at cykle sikkert til Viborg.

Læs mere og forskningssamarbejdet mellem Apple og AU i denne artikel:

Ny forskning skal give Apple vedvarende energi – når vinden ikke blæser