SYN-CARB Syntetiske kulhydrater med bred målretning af aviær C-type lektin af receptorer som et ny redskab for bæredygtig styring af patogener med zoonotisk potentiale

Der skete en fejl.

Vis debug information

Projektets baggrund

Infektionssygdomme udgør en alvorlig trussel mod dyrevelfærden og medfører store økonomiske tab i fjerkræproduktion på verdensplan. Særlig opmærksomhed er i tiden rettet mod brugen af antibiotika og problemerne omkring resistensudvikling. Spredning af antibiotika-resistente bakterier fra dyr til mennesker er et stigende problem. Brugen af antibiotika er særdeles restriktiv i Europa, men der forventes yderligere stramninger på området i fremtiden.

Projektes hovedindhold

I dette nye projekt vil man undersøge genetikken bag en familie af medfødte immunreceptorer: C-type lectin (CL) receptorer. Hos mus han man vist at molekyler (bionedbrydelige kulhydrater) som binder til CL receptorer spiller en stor rolle i udvikling af beskyttende immunitet og derfor er stærke kandidater som nye vaccine adjuvanser. Kun få CL receptorer er indtil nu karakteriseret i høns men projektet vil screene hønens genom for samtlige CL receptorer og karakterisere deres kulhydrat præferencer.   I projektet vil der blive udviklet en ny vaccine mod Infektiøs bronkitis virus (IBV) baseret på rekombinante virusproteiner koblet til mikropartikler. Der vil blive udviklet en vaccine, som, med de korrekt udvalgte CL receptor målrettede adjuvanser, vil sikre et optimalt og bredt vaccinerespons.

Projektperiode og offentliggørelse

En ph.d.-afhandling indgår også i projektet, og den vil blive afleveret med udgangen af 2019.

Projektets resultater bliver offentliggjort i tre videnskabelige artikler, der publiceres i peer-reviewede internationale tidsskrifter og præsenteres ved relevante internationale møder.