Slagtekyllingers tarmsundhed, produktivitet og robusthed

Projektets baggrund

Danskernes forbrug af kyllingekød er højt og stadigt stigende. Langt hovedparten (99%) kommer fra
konventionelle slagtekyllinger fra Danmark og udlandet. Forbrugere og indkøbere  bliver mere og mere fokuserede på, at kød ikke må indeholde medicinrester.

Presset på kyllingernes tarmfunktion er blevet større, hvilket skyldes den hurtigere tilvækst og den samlet set større foderoptagelse. Den øgede mængde foder, som tilmed er fint formalet (pelleteret), sætter store krav til tarmens barrierefunktion. Let tilgængelige substrater i foderet kan i høj grad føre til en øget produktion af organiske syrer især mælkesyre fra bakterier i tarmen. Det er derfor vigtigt at finde løsninger, der kan hjælpe kyllingen i den mest udsatte periode, så færre kyllinger bliver syge og skal behandles med antibiotika.

Projektets formål og hovedindhold

Forskere ved Århus Universitet har igennem de senere år påvist, at der i kyllingens 3. leveuge sker vitale ændringer af tarmens mikrobielle sammensætning (Ranjitkar et al., 2016)

Projektets formål er at sætte denne nye viden i spil i ved at udvikle og demonstrere fodrings- og manage­ mentmetoder, som tager hensyn til de aldersrelaterede ændringer i kyllingernes tarmmikrobiota, og dermed giver kyllingerne et sundt og robust tarmmiljø. Det er målet at landmanden ved at bruge denne viden, kan opdrætte kyllinger med en høj produktivitet og dyrevelfærd uden at der opstår tarmrelateret sygdom og be­ handlingsbehov .

Projektperiode og offentliggørelse

1. januar 2018 - 31. december 2019

Projektets resultater offentliggøres på ANIS hjemmeside, via ANIS nyhedsbreve, og i faglige tidsskrifter.