Do piglets have a specifically high zinc requirement at weaning?

Har smågrise et særligt højt zinkbehov ved fravænning? (In English below)

Har nyligt fravænnede smågrise et betydeligt højere behov for zink end det anbefalede niveau på 100 mg zink/kg foder? Ja, det tyder det faktisk på, idet tilsætning af 2500 mg zink/kg foder øger tilvæksten betydeligt og reducerer forekomsten af diarre med op til 50%. Men hvorfor?

Ideen bag projektet bygger på, at de transportproteiner, som transporterer zink over tarmen, ikke er fuldt udviklede i den ny fravænnede gris og derfor ikke er i stand til at absorbere tilstrækkeligt zink til at dække grisens behov, når zinkkoncentrationen i foderet er på 100 mg/kg foder. I mennesker og gnavere reguleres zinkabsorptionen via et tæt samspil mellem forskellige zink-transportere i tarmcellerne. De fysiologiske mekanismer, som styrer udviklingen af disse transportere, er afhængige af zinkindtaget, og derudover tyder det på, at ontogenesen også har betydning. Der findes ingen viden om zink-transportere i grise.

Dette projekt vil derfor være det første, som undersøger forekomsten af forskellige zink-transportere i grisens tarmceller, og hvordan mekanismerne, som styrer udviklingen af disse transportere, er afhængige af grisens zinkindtag og ontogenetiske udvikling.

Viden om mekanismer, der regulerer zinkabsorptionen i ny fravænnede grise, er af afgørende betydning for, at svineproducenten kan tildele ny fravænnede grise nok zink til at sikre grisenes sundhed, velfærd og tilvækst og samtidig begrænse antibiotikaforbruget til behandling af diarre og udskillelsen af zink til miljøet.

Do piglets have a specifically high zinc requirement at weaning?

The idea is that piglets are undersupplied with zinc (Zn) the first 2 weeks after weaning when the recommended level of 100 mg Zn/kg diet is fed, because the Zn transport system of the intestinal absorptive cells (enterocytes) is not fully developed. This may explain why high Zn supplementation of 2500 mg/kg diet, 0 to 2 weeks after weaning, improves Zn status, increases performance and prevents diarrhea with up to 50%.

In humans and rodents, Zn absorption is tightly regulated via Zn transporters in the enterocytes. Mechanisms controlling the development of these transporters are depending on Zn intake, and moreover, ontogenesis also seems to play a role.

However, no knowledge exists about Zn transporters in pigs. This project will be the first to investigate the presence of Zn transporters in enterocytes and how mechanisms controlling the development of these transporters depend on the pigs’ Zn intake and ontogenetic development.

Financial support

The project is supported by The Danish Council for Independent Research, Technology and Production Sciences (Funding ID: DFF -1337-00135) and Aarhus University

Project period

May 2014 – Marts 2017