Bedre sygdomskontrol overfor virusinfektioner hos kyllinger

Projektets formål og baggrund

Kommercielt opdrættede kyllinger er sårbare overfor en række virus sygdomme, der, såfremt de ikke forebygges, giver direkte økonomiske tab for producenterne, samt skaber øget risiko for infektion med sekundære bakterielle patogener, der kræver antibiotikabehandling.

Det overordnede formål med projektet er at tilvejebringe viden om dyrenes genetiske variations indflydelse på kvaliteten af vaccinationsprogrammer. Informationen om denne variation skal bruges til at udvikle nye vaccine-adjuvanser optimering af kontrol af virusinfektioner gennem nye vaccinetyper med bredere beskyttelse. Projektet vil fokusere på infektiøs bronkitis virus (IBV) og målet er at udvikle en sikker vaccine, der beskytter mod alle cirkulerende IBV varianter.

Projektets hovedindhold
Der er behov for en ny generation af inaktiverede, sikre, effektive og let administrerbare vacciner men optimale adjuvanser mangler. I dette projekt vil vi undersøge genetikken bag innate C-type lectin receptorer (CLR) med det formål at anvende CLR ligander (bionedbrydelige kulhydrater) som adjuvans til inaktiverede vacciner med bred beskyttelse opnået gennem mukosal administration af flere virus varianter samtidigt.

PhD projektet indeholder 2 dele:

1) Karakterisering af polymorfier i gener, der koder for receptorer tilhørende det medfødte immunforsvar med betydning for generel robusthed samt evne til optimal vaccine respons.

2) Udvikling og afprøvning af en ny type sprayvaccine mod infektiøs bronkitis virus med henblik på at beskytte mod flere virus stammer samtidigt vha. ufarlige virusproteiner kombineret med kulhydratbaserede adjuvanser.

Udbytte af projektet

PhD projektet bidrager til forskeruddannelsen indenfor fjerkræområdet til gavn for den danske fjerkræforskning og produktion. Der vil blive genereret viden af værdi for kontrol af infektiøs bronkitis virus men de udviklede metoder er af relevans for fremstilling af vacciner rettet mod andre patogener, samt udvælgelsen af naturligt robuste kyllinger med reduceret behov for antibiotikabehandling.

Offentliggørelse
Projektresultaterne vil blive tilgængelige for det danske fjerkræerhverv ved løbende publicering af danske populærvidenskabelige artikler i bl.a ’Det gule blad’ samt præsentation på relevante nationale møder. Projektets resultater vil desuden indgå i en PhD afhandling, der vil blive afleveret ved udgangen af 2019. Resultaterne vil blive offentliggjort i form af tre videnskabelige artikler, der publiceres i peer-reviewede internationale tidsskrifter og præsenteret ved relevante internationale møder. Desuden vil resultater løbende blive offentliggjort på denne hjemmeside.