Minkforskere tog både præsidentpost og pris med hjem fra konference i Helsinki

Seniorforsker Steen Henrik Møller blev genvalgt som præsident for IFASA (International Fur Animal Scientific Association) og ph.d.-studerende Anna F. Marsbøll fik prisen for bedste præsentation, da de deltog i pelsdyrorganisationen IFASAs konference i Helsinki, Finland.

Steen Henrik Møller på talerstolen ved IFASA konferencen i Helsinki, hvor han blev genvalgt som præsident. Foto: Jesper Clausen
Anna F. Marsbøll overrækkes her prisen for bedste præsentation ved IFASA konferencen i Helsinki.

Seniorforsker Steen Henrik Møller og ph.d-studerende Anna Feldberg Marsbøll har, sammen med andre forskere fra Institut for Husdyrvidenskab, Aarhus Universitet, deltaget i den internationale pelsdyrkonference i Helsinki, Finland, der bliver afholdt hvert fjerde år af organisationen IFASA (International Fur Animal Scientific Association). Ved den tre dages konference blev Steen Henrik Møller genvalgt som præsident for IFASA de kommende fire år.

Endvidere deltog repræsentanter fra mere end 20 lande i konferencen, som undervejs fik præsenteret et bredt felt af den seneste nye forskning lige fra adfærds- og velfærdsstudier til kortlægning af gener hos både vilde og domesticerede pelsdyr.

I den forbindelse var ph.d.-studerende Anna F. Marsbøll på podiet for at præsentere sit studie, hvor hun har evalueret en ny stikprøveudtagningsmetode i forbindelse med velfærdsvurderings-systemet WelFur. Anna modtog efterfølgende prisen for bedste præsentation med den begrundelse, at hun ”fik formidlet et teoretisk tema på en måde, som var både forståelig og interessant samt praktisk relevant for andre produktioner”.

Organisationen IFASA har blandt andet til formål at udbrede ny viden inden for minkforskningen og pelsdyrindustriens verden samt agere som forbindelsesled mellem forskere, pelsdyravlsorganisationer og politikere på internationalt plan. Endvidere står IFASA for udgivelsen af det videnskabelige tidsskrift ”Scientifur.

Seniorforsker Steen Henrik Møller, Institut for Husdyrvidenskab, Aarhus Universitet

E-mail: steenh.moller@anis.au.dk