Forskere forbedrer forhold for løsgående søer

Forskellige aspekter af farestier til løsgående søer og deres smågrise blev belyst på en international workshop.

Der var ikke større pattegrisedødelighed i stier med løsgående søer sammenlignet med stier med fikserede søer. Det væsentlige forhold, der disponerede grisene for at dø, var hurtig underafkøling og lav fødselsvægt. Foto: Lene Juul Pedersen

I årevis har det været almindeligt at have fikserede søer i farestalde. Formålet har været at været at spare plads og tid. Samtidig har man haft en formodning om, at det kunne afhjælpe, at søerne klemte deres grise ihjel. I de senere år har der imidlertid været et stigende pres fra forbrugere og omverdenen om, at søer skal være løsgående. Denne form for opstaldning af søer i farestalde fører til nye udfordringer og behov for ny viden.

I den anledning har en række forskere og andre fagfolk fra blandt andet universiteter og forskningsinstitutioner i Danmark, England, Skotland, Norge, Schweiz, Sverige og Østrig været samlet på en international workshop for at dele og udveksle deres viden og erfaringer.

Blandt de danske deltagere var seniorforsker Lene Juul Pedersen fra Institut for Husdyrsundhed, Velfærd og Ernæring ved Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet (DJF), Aarhus Universitet. Hun fremlagde sine forskningsresultater vedrørende pattegrisedødelighed og indretning af farestier til løsgående søer og deres pattegrise.

Dødeligheden blandt pattegrise er højeste i tiden lige omkring fødselstidspunktet, men der var ingen væsentlig forskel mellem stier med fikserede søer og stier med løsgående søer i undersøgelsen. Hun fandt, at mikroklimaet i farestien havde større betydning for smågrisenes overlevelse end om soen var fikseret eller løsgående.

Med det mål for øje at skabe en faresti, der optimerer grisenes overlevelse og trivsel samt sikre både søernes og staldmedarbejdernes velfærd, har Lene Juul Pedersen forsket i forskellige indretninger i farestien til løsgående søer sammen med Vivi Aarestrup Moustsen fra Dansk Svineproduktion. Dette arbejde har resulteret i nogle principper for indretning af farestier og nye prototyper på stier, som vil blive afprøvet i praksis.

På workshoppen blev konceptet med løsgående søer og deres pattegrise belyst fra forskellige vinkler, herunder avl, management, adfærd, økonomi og praktiske erfaringer fra svineproduktionen.

Lene Juul Pedersen og Vivi Aarestrup Moustsen har samlet de skriftlige bidrag til workshoppen i rapporten ?Housing of farrowing and lactating sows in non-crate systems?, Internal report, DJF Animal Science nr. 11, September 2008. Den kan downloades som pdf-fil http://web.agrsci.dk/djfpublikation/index.asp?action=show&id=1039

eller købes hos Else Høgh, telefon 8999 1028.

Yderligere oplysninger: Seniorforsker Lene Juul Pedersen, Institut for Husdyrsundhed, Velfærd og Ernæring, Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet, telefon: 8999 1364, email: lene.juulpedersen@agrsci.dk

Tekst: Janne Hansen