Forskere bidrager til ny bog om dyrevelfærd og etik

Tre forskere fra Institut for Husdyrvidenskab, Aarhus Universitet er forfattere til kapitler i ny bog rettet mod elever på landbrugs- og dyrepasseruddannelser, gymnasier og andre med interesse for emnet. Bogen erstatter bogen Husdyrhold – adfærd, velfærd og etik. Den nye bog udnytter den nyeste forskning inden for adfærdsbiologi og dyrevelfærd udført i Danmark og internationalt.

Foto af bogen: Dyrevelfærd og etik i husdyrproduktionen.

Dyrevelfærd er et emne, der optager såvel landbrug som offentligheden i almindelighed. Formidling af forskningsbaseret viden om velfærd hos produktionsdyr er en vigtig opgave for Aarhus Universitet.

Senest har tre af instituttets forskere inden for forskningsfeltet, sammen med professor Peter Sandøe fra Københavns Universitet, bidraget til en ny bogudgivelse med titlen ’Dyrevelfærd og etik i husdyrproduktionen’.

Målgrupper

Bogen er tænkt til undervisningsbrug på landbrugs- og dyrepasseruddannelser, men er også relevant for landmænd, de ældste folkeskoleklasser, gymnasier samt andre, der gerne vil være ajourført inden for området.

I bogen introduceres en lang række emner herunder forskellige syn på dyr og dyreetiske dilemmaer samt dyrenes adfærdsbiologi og lovkrav med relevans for dyrevelfærd. Den forklarer fagudtryk og termer, og sidst men ikke mindst præsenterer bogen forskellige værktøjer, som kan hjælpe til at vurdere og sikre dyrenes velfærd i en besætning.

”Landmænd spiller en afgørende rolle for produktionsdyrs velfærd og vi er glade for, gennem bogen, at bringe vores viden i spil i landbrugsuddannelserne”, siger professor Jan Tind Sørensen fra Institut for Husdyrvidenskab på Aarhus Universitet, som sammen med Karen Thodberg og Mette S. Herskin har bidraget til bogen.

Bogen udgives af SEGES Forlag. https://netbutikken.seges.dk/ og har fået støtte fra Foreningen PlanDanmark samt Norma og Frode Jacobsens Fond.

Mere om emnet

Læs også artiklen ’Dyrevelfærd – et vidt begreb’:

Jan Tind Sørensen, Institut for Husdyrvidenskab, Aarhus Universitet

E-mail: JanTind.Sorensen@anis.au.dk