AU-forsker præsenterede grisen som mulig smertemodel på verdenskongres i Boston

Smerter hos grise som model for mennesker var for første gang på programmet, da det internationale selskab for studier af smerter (IASP) holdt verdenskongres i Boston i september. Her var seniorforsker Mette S. Herskin fra AU-Foulum blandt oplægsholderne i en workshop og et satellitsymposium om brugen af dyremodeller til studier af smerter.

Ved IASPs verdenskongres mødtes svineforskere, som fokuserer på såvel grisen som produktionsdyr og grisen som dyremodel. Her Mette S. Herskin fra Aarhus Universitet, Dale Sandercock og Anna Sinclair fra Scotland's Rural College og Cathy Owles fra University of Nottingham.
Mette S. Herskin fra Institut for Husdyrvidenskab, Aarhus Universitet på podiet ved verdenskongressen i Boston.
Én af IASPs mange Special Interest Groups (SIGs) fokuserer på smerte hos dyr, og søger at integrere etologisk, veterinær og biomedicinsk dyreeksperimentel forskning.

Seniorforsker Mette S. Herskin fra Institut for Husdyrvidenskab, Aarhus Universitet deltog for nyligt i IASPs (The International Association for the Study of Pain) verdenskongres, som blev afholdt i Boston fra den 12. – 16. september 2018.

Mette S. Herskin var blandt oplægsholderne i en workshop og et satellitsymposium om måling af smerter hos dyr, der anvendes som model for smerter hos mennesker. Langt hovedparten af dette arbejde involverer gnavere såsom mus og rotter, og det var således første gang, at AU-Foulum, og studiet af smerter hos grisen som model for mennesker, var på programmet på verdenskongressen.

Indlægget blev understøttet af flere postere fra ledende universiteter inden for griseforskning, og var en del af et længerevarende arbejde med at integrere dyreeksperimentel forskning på tværs af discipliner såsom etologi, veterinærvidenskab og biomedicin -  et arbejde der foregår i regi af IASPs Special Interest Group for ’non-human pain’,  hvor Mette S. Herskin er en del af bestyrelsen.

IASPs verdenskongres afholdes hvert andet år og er et globalt mødested for deltagere fra over 100 lande og på tværs af en lang række fagdiscipliner, som alle er dedikerede i arbejdet med at forbedre mulighederne for smertelindring for mennesker verden over.

Læs mere om IASP og verdenskongressen i Boston: https://www.iaspworldcongressonpain.org/.

Mette S. Herskin, Institut for Husdyrvidenskab, Aarhus Universitet

E-mail: MetteS.Herskin@anis.au.dk