AU-forsker er blevet valgt som præsident for international hesteorganisation

Lektor Janne Winther Christensen fra Institut for Husdyrvidenskab er valgt som vicepræsident for The International Society for Equitation Science (ISES). Foreningen arbejder for at forbedre hestes velfærd ved fremme af forskning og viden om træningsmetoder samt relationen mellem hest og rytter.

Janne Winther Christensen vil være vicepræsident i to år, hvorefter hun automatisk bliver præsident for foreningen.

Janne Winther Christensen, lektor ved Institut for Husdyrvidenskab, har fået en fornem titel, idet hun for nyligt er blevet valgt som vicepræsident for foreningen The International Society for Equitation Scienc (ISES).
Janne Winther Christensen vil være vicepræsident i to år, hvorefter hun automatisk bliver præsident for foreningen. Foreningen understøtter forskning inden for træning af heste med henblik på at øge hestenes velfærd og forbedre forholdet mellem hest og rytter. ISES blev etableret i 2007 og har udviklet sig hurtigt siden på grund af den stigende interesse, der er på området blandt hestefolk. ISES rummer nu et multidisciplinært medlemskab af akademikere, studerende og interesserede ryttere og fagfolk verden over.

Adfærdsforskning og formidling

Til dagligt arbejder Janne Winther Christensen i Foulum som adfærdsforsker. De sidste mange år har arbejdet primært omfattet forskning inden for heste. I den nye vicepræsidents forskning har der været særligt fokus på hestenes frygtsomhed, frygtreaktioner, social indlæring og stressbelastninger under træning samt opstaldning og management. I et aktuelt stort forskningsprojekt undersøges det, om det er muligt at ændre føls generelle frygtsomhed gennem hoppen, og de foreløbige resultater er lovende. Ud over forskning, undervisning og vejledning af studerende bruger Janne også en del tid på at formidle sin viden blandt andet gennem foredrag og som skribent i diverse fagblade.

”Adfærdsforskningen og formidlingen af viden om hestes adfærd er utroligt vigtig, da der er mange, der kommer til skade i forbindelse med omgang med heste hvert eneste år. Ofte skyldes ulykkerne, at hesten bliver bange og instinktivt flygter væk fra en given situation – og det kan få voldsomme konsekvenser for de mennesker den rammer eller smider af” udtaler Janne Winther Christensen.

Desuden giver træningsmetoder og hestens belastning ofte anledning til større debatter i medierne, og her kan forskningen bidrage med objektiv dokumentation.

”Jeg glæder mig meget til arbejdet som præsident for ISES og til at være med til at sætte fokus på en videnskabelig tilgang til træning af heste til gavn for hestens velfærd og rytterens sikkerhed” slutter Janne Winther Christensen.

Lektor Janne Winther Christensen
Institut for Husdyrvidenskab - Adfærd og Stressbiologi